Voir ce bulletin sur notre site web. / View this newsletter in your browser.
Vous recevez ce bulletin parce que vous êtes inscrit-e. / You're receiving this message because you subscribed.
Vous n’êtes plus intéressé-e ? Se désabonner / Not interested anymore? Unsubscribe
Abonnez-vous au bulletin Women Femmes NB. / Subscribe to Women Femmes NB

Tous les numéros
2011 Bulletins
2012 Bulletins
(English version follows)
Women Femmes NB
le 4 septembre 2013
 

DANS CE NUMÉRO :

  • JACKSON KATZ, ÉDUCATEUR, AUTEUR, CINÉASTE ET THÉORICIEN CULTUREL, VISITERA LE NOUVEAU-BRUNSWICK
  • AVIS
  • LE SAVIEZ-VOUS?
  • LA SEXUALISATION DES FEMMES DANS LA PUBLICITÉ EST TOUJOURS UN PROBLÈME AU CANADA
  • CANADA : LES ABUS CONTRE LES FEMMES AUTOCHTONES REQUIÈRENT UNE ENQUÊTE
  • À VOUS TOUS, PRÉCIEUX GROUPES DE FEMMES...

………………………………………………………………….……………

JACKSON KATZ, ÉDUCATEUR, AUTEUR, CINÉASTE ET THÉORICIEN CULTUREL, VISITERA LE NOUVEAU-BRUNSWICK

http://www.jacksonkatz.com/images/jackson_wb_f.jpg
La ministre responsable de l'égalité des femmes, Marie-Claude Blais, est fière d'annoncer que Jackson Katz, éducateur, auteur, cinéaste et théoricien culturel, visitera le Nouveau-Brunswick. Le mercredi 6 novembre 2013, il donnera une présentation à des représentants gouvernementaux au sujet de l'égalité entre les sexes. Il donnera également une formation de leadership à un groupe d'hommes afin de les initier à la sensibilisation et la prévention de la violence faite aux femmes.
La journée se terminera avec une allocution destinée au grand public sur le campus de UNB et de STU. Restez à l'écoute pour de plus amples détails. Pour plus d'information au sujet de Jackson Katz, veuillez consulter son site web : http://www.jacksonkatz.com/ (disponible en anglais seulement).

Jackson Katz était un des orateurs à l'événement TEDxFiDiWomen (disponible en anglais seulement) qui a eu lieu à San Francisco au mois de novembre 2012. Son exposé « Violence and Silence » a été vu plus d'un demi-million de fois sur YouTube.

 

AVIS

Le prochain cours d'auto-défense pour filles et femmes au Centre des jeunes de Bathurst aura lieu le samedi 14 septembre. Inscrivez-vous maintenant  par courriel womenoutreach1@gmail.com ou appelez au  549-3215.

Ateliers en droit de la famille pour septembre - Les cours seront présentés dans la langue précisée. Vous pouvez cliquer sur le sujet traité pour obtenir un exemplaire de l'affiche. Voir le schedule http:// bit.ly/QaBvsH

L'Association de la prévention du crime du Nouveau-Brunswick Inc.- L'association de la prévention du crime au Nouveau Brunswick tiendra sa conférence annuelle sur la Prévention du crime les 18 et 19 octobre suivant à la Plaza Peel de Saint John. Le titre de la conférence est "Sécurité et crime en ligne: se connecter en toute sécurité". Les présentations incluront des sujets tels que les médias sociaux, la fraude en ligne, exploitation infantile ainsi que la radicalisation des jeunes. nbbpai@nbnet.nb.ca

Atelier 2013 du CMMF :  Évaluation & gestion des risques dans des situations de violence conjugale - L'atelier offrira aux participants une occasion de mieux comprendre les outils d'évaluations du risque; l'importance d'évaluer les risques et de comment l'évaluation des risques peut être utilisée et/ou partagée entre les professionnels qui travaillent dans des cas de situations de violence conjugale. L'atelier aura lieu le 30 octobre 2013. Il y aura également un évènement public le 29 Octobre à 19h. Pour obtenir davantage d'informations, envoyer un courriel à fvrc@unb.ca ou composer le (506) 453-3595.

Première marche annuelle: Marchons un mille dans ses souliers le 4 octobre 2013 à Shediac - Shédiac N.B., Le Centre de ressources et de crises familiales Beauséjour annonce sa première marche annuelle : Marchons un mille dans ses souliers à Shediac le vendredi 4 octobre 2013 au Centre Multifonctionnel de 11 h à 13 h. Marchons un mille dans ses souliers est la marche internationale d'hommes pour mettre fin aux agressions sexuelles et la violence faite aux femmes. Pour plus d'information ou entrevue : Kristal LeBlanc ou Crystal Ouellette : 533-9100

Ateliers en droit de la famille - Les cours seront présentés dans la langue précisée. Vous pouvez cliquer sur le sujet traité pour obtenir un exemplaire de l'affiche. Voir l'horaire http://bit.ly/QaBvsH

Une journée pour transformer sa vie - Une journée conférences et ateliers axées sur le développement personnel aura lieu le 19 octobre 2013 à Bathurst avec la conférencière Caroline Rochon. Une partie des profits de cet événement "Toi c'est tout" sera versé à la Maison de Passage. Pour plus d'information, veuillez communique avec Annie 544-6747 ou Monique 548-2336. Frais d'inscription 100$ Pour femmes seulement.

Le taux d'intervention césarienne au Nouveau-Brunswick est bien au-delà de la limite proposée par l'Organisation mondiale de la santé, soit 15% des naissances. Le taux au N.-B. est d'environ 28% depuis quelques années, un niveau qui est souvent plus élevé que la moyenne nationale. On note des différences importantes entre les taux de certaines régions de la province.

Visitez le Profil Égalité
et envoyez-nous vos commentaires ICI


LA SEXUALISATION DES FEMMES DANS LA PUBLICITÉ EST TOUJOURS UN PROBLÈME AU CANADA

Bien des gens en sont venus à accepter l'adage publicitaire selon lequel « le sexe est vendeur » et se sont habitués à voir des mannequins aux corps parfaits associés à divers produits dans le but de mousser les ventes. À l'approche de l'adolescence, les filles voient souvent leur confiance en soi diminuer de façon marquée, et les images véhiculées par les médias ainsi que les pressions de leur entourage peuvent exercer sur elles une grande influence. Les images de femmes à la minceur improbable et au corps façonné par des manipulations numériques auxquelles sont constamment exposées les jeunes filles, parallèlement aux photos peu flatteuses de ces mêmes mannequins et célébrités publiées par les tabloïdes et accompagnées de commentaires dénigrants entraînent chez les jeunes une image corporelle négative.

« Lorsque les filles sont constamment exposées à des images irréalistes de femmes sexualisées, elles deviennent très critiques de leur propre corps et risquent de se mettre à croire que leur principale valeur réside dans leur apparence plutôt que dans leur intelligence ou leurs autres forces, dit Beth Malcolm, directrice du Fonds des filles de la Fondation canadienne des femmes. Cela peut entraîner chez elles certains problèmes tels que les troubles alimentaires, une faible estime de soi et la dépression. »

Pour aider les filles à vivre en toute sécurité, à accroître leur estime de soi, à remettre en question les stéréotypes et à vivre harmonieusement leur adolescence, la Fondation canadienne des femmes finance plusieurs programmes dynamiques un peu partout au Canada qui sollicitent l'intellect, le corps et l'âme des jeunes participantes. La Fondation finance aussi des programmes de prévention de la violence qui ont pour but d'éduquer les filles et les garçons sur les relations saines et de leur enseigner à reconnaître les signes avant-coureurs d'une relation potentiellement violente. http://bit.ly/14VBgfX

 

CANADA : LES ABUS CONTRE LES FEMMES AUTOCHTONES REQUIÈRENT UNE ENQUÊTE

La visite au Canada la semaine du 5 août 2013 des représentants de la Commission interaméricaine des droits de l'homme est une étape importante dans la lutte contre l'impunité pour les meurtres et disparitions de femmes autochtones en Colombie-B­­ritannique , a déclaré Human Rights Watch aujourd'hui. Cette visite historique et l'attention internationale accrue portée aux violences contre les femmes et les filles autochtones au Canada doivent adresser un autre message au gouvernement canadien quant à la nécessité critique de convoquer une commission nationale d'enquête.

« Cette visite est une étape importante dans la lutte contre l'impunité pour des décennies de meurtres et de disparitions de femmes et de filles autochtones en Colombie-Britannique », a indiqué Meghan Rhoad , chercheuse pour la division des droits des femmes à Human Rights Watch. « L'obligation de rendre des comptes est une nécessité pour la sécurité de l'avenir des femmes et des filles autochtones partout au Canada . »

Tracy Robinson, rapporteur sur les droits des femmes, et Dinah Shelton, rapporteur sur les droits des peuples autochtones, se sont rendues à Ottawa, Prince George et Vancouver pour s'entretenir avec les organismes gouvernementaux concernés, des organisations non gouvernementales, les familles des victimes et d'autres personnes, au sujet des meurtres et disparitions. Elles ont l'intention de publier un rapport avec leurs résultats. http://bit.ly/1cBwXvn

 

À VOUS TOUS, PRÉCIEUX GROUPES DE FEMMES...

Je suis journaliste-recherchiste et je travaille présentement pour une série documentaire éducative sur les pièges amoureux. Nous avons besoin de femmes inspirantes dont les récits amoureux se sont fort mal terminés et dont les précieux témoignages pourront informer et sensibiliser d'autres personnes aux prises à des situations similaires. La série sera accompagnée d'analyses d'experts chevronnés et en lien avec l'angle vécu (mensonge, fraude financière, infidélité, harcèlement, manipulation, problèmes légaux, immigration, etc). À noter que la violence conjugale physique ne doit pas être la principale problématique soulevée , bien qu'elle puisse malheureusement avoir fait partie de la relation. Nous souhaitons en effet informer le public sur des aspects moins connus mais qui les renseigneraient sur les droits, conséquences et responsabilités.  L'approche documentaire se veut à la fois sérieuse et humaine et sera menée par des journalistes d'expérience. 

Nous souhaitons briser les tabous et la honte qui entourent trop souvent ces événements, et surtout qui isolent les personnes qui en sont victimes. Quand l'affectif et la réalité des choses s'entrechoquent, les choses se compliquent tellement! C'est pourquoi il nous faut des femmes prêtes à témoigner à visage découvert. Nous nous engageons évidemment à respecter la vie privée des autres individus impliqués et à ne pas divulguer aucun nom, lieu ou autres éléments pouvant nuire à autrui.

Vous connaissez des femmes dont l'histoire conjugale a tourné au cauchemar et qui voudraient se servir de leur expérience pour en outiller d'autres? Des femmes de tous âges, de tous rangs professionnels ou de toutes cultures prêtes à nous raconter leur histoire dans un but sérieux et préventif? Des femmes osant sortir de l'ombre pour démontrer que cela peut arriver à tout le monde?  Vous en êtes une vous-même? Alors il me tarde de vous connaitre!

Svp me joindre par courriel à: lmlacombe@videotron.ca en incluant un bref résumé de votre histoire. Prière de bien vouloir faire circuler ce courriel à toute femme courageuse… et prête à en aider d'autres!



EN FIN DE COMPTE

De toutes les aberrations sexuelles, la pire est la chasteté.
Anatole France

 


 

 

web-edf@gnb.ca
Sans frais : 1-877-253-0266
télécopieur : (506) 453-7977
www.gnb.ca/femmes

Women Femmes NB
est publié deux fois par mois par la Direction de l'égalité des femmes du gouvernement provincial. Il diffuse des nouvelles sur les questions d’égalité - des événements, des rapports, des initiatives et des renseignements nous provenant des groupes de femmes, des gouvernements, des universités et autres.

**Les textes fournis par des organismes non gouvernementaux seront publiés dans la ou les langues dans lesquels ils nous sont fournis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

Women Femmes NB
September 4, 2013

 

 

IN THIS ISSUE:

  • EDUCATOR, AUTHOR, FILMMAKER, AND CULTURAL THEORIST, JACKSON KATZ, IS COMING TO NEW BRUNSWICK
  • NOTICES
  • DID YOU KNOW?
  • SEXUALIZATION OF WOMEN IN ADS REMAINS A PROBLEM IN CANADA
  • SAUDI ARABIA CABINET PASSES BAN ON DOMESTIC VIOLENCE
  • CANADA: VIOLENCE AGAINST INDIGENOUS WOMEN DEMANDS INQUIRY


………………………………………………………………………………

EDUCATOR, AUTHOR, FILMMAKER, AND CULTURAL THEORIST, JACKSON KATZ, IS COMING TO NEW BRUNSWICK

http://www.jacksonkatz.com/images/jackson_wb_f.jpg

Minister responsible for Women's Equality, Marie-Claude Blais, is pleased to announce that educator, author, filmmaker, and cultural theorist, Jackson Katz, will be coming to New Brunswick.  On Wednesday, November 6, 2013 he will present to government on gender equality and provide leadership training to engage men in the awareness and prevention of violence against women.  A public speaking engagement at the UNB/STU campus will cap the day.  Stay tuned for details. For more information about Jackson Katz see his website http://www.jacksonkatz.com/

Katz spoke at TEDxFiDiWomen in San Francisco in November 2012. His powerful talk; "Violence and Silence" has amassed over half a million views on Youtube.

 

NOTICES

The Woodstock Caring Communities is hosting their second annual Take Back the Night March - on Friday, September 20, 2013.  We invite the public to join us at Woodstock's Community College courtyard at 7:30pm.  We will commence our march from the college escorted by The Woodstock Town Police Force.  For questions or concerns contact Brenda Ingram 328-9680 valleyoutreach@nb.aibn.com .

The next self-defence courses will be held on Saturday September 14 at the Bathurst Youth Centre - Register now by email womenoutreach1@gmail.com or call at 549-3215.

Family Law Workshops in September - The classes will be presented in the language indicated. You can click on the topic to get a copy of the poster. Please note you must pre-register to attend these classes. Be sure to check this schedule http:// bit.ly/PZTALN

Crime Prevention Association of New Brunswick Inc. - The Crime Prevention Association of New Brunswick is hosting their annual Crime Prevention Conference on October 18th and 19th at Peel Plaza in Saint John. This year's conference is entitled “Internet Crime and Safety: Making the Safe Connection”. Presentations will include such topics as social media, internet fraud, youth radicalization, and child exploitation. nbbpai@nbnet.nb.ca

Call for Nominations - Crime Prevention Association of NB Awards & Certificates - We are requesting your help in identifying individuals, agencies, organizations, businesses and/or business leaders in your community who deserve to be recognized for their efforts, and who meet the criteria for receiving one of these Awards.  If you would like more information please email at nbbpai@nbnet.nb.ca .

MMFC Annual General Meeting - September 23, 2013, at 3 PM. MMFC Community Room (Room 107) 678 Windsor Street. The AGM will be followed with a presentation by: Mary Ann Campbell, Ph.D., The Centre for Criminal Justice Studies: Partnering with the Community to Reduce Intimate Partner Violence in New Brunswick. All are welcome. For more information: (506) 453-3595 / fvrc@unb.ca

The Pediatric Sexual Abuse/Assault Team at the Saint John Regional Hospital is hosting a one day workshop
- Every Child Matters: Treatment of Sexual Abuse October 2, 2013. Kings Valley Wesleyan Church, Quispamsis NB. Presenter: Geraldine Crisci MSW. Ms Crisci specializes in the assessment and treatment of preverbal trauma, general trauma and sexual assault in children. She has developed and implemented clinical protocols for assessment and treatment of trauma in children. For more information email: Hiadee.Goldie@HorizonNB.ca

1st Annual Walk a Mile in Her Shoes Shediac on October 4th, 2013 - Shediac N.B., The Beausejour Family Crisis Resource Center Inc. is hosting their first annual Walk a Mile in her shoes : The international men's march to stop rape, sexual assault and gendered violence. The event will be held on October 4, 2013 at the Multipurpose Centre in Shediac from 11:00am- 1:00pm. This event serves as both an important awareness campaign and fundraiser which engages men and boys in taking a stand against gendered violence. For more information or interviews: Kristal LeBlanc or Crystal Ouellette (506) 533-9100

Enhancing Diversity in an Innovative Workplace session, October 22, 2013 from 1 to 5pm, Crown Plaza Hotel, Fredericton  - This year's National Canadian Society for Chemical Engineering (CSChE) conference will be hosted by UNB in Fredericton from October 20 to 23. One of the sessions, "Enhancing Diversity in an Innovative Workplace" will be open to the public as well as to conference participants.  Conference organizers are inviting those interested in exploring opportunities to spur innovation and economic development by enhancing diversity in Science, Technology, Engineering and Math (STEM) workplaces to attend.  Register for the free public session by emailing Christine Plourde: cplourde@craworld.com ), or sign up for the session when registering for the CSChE conference. Visit the website for more information:  http://www.csche2013.ca/diversity

21inc seeks nominations for leadership experience - The 2nd edition of the Emerging Leaders Summit will take place October 20th to the 23rd in St. Andrew's NB. Ideas Festival, scheduled for October 23rd to the 25th. For more information, please contact: Nadine Martin, Project Leader at (506) 384-7051 nmartin@21in.ca or Nadine Duguay Executive Director at (506) 380-4986 nadine@21inc.ca

WiN-Canada (Women in Nuclear) is holding their 10th Annual Conference - “Seize the Future - Innovation in the Nuclear Industry", September 29 - October 01, 2013 at the Best Western Pembroke Inn and Conference Centre. The focus is to “seize the future” by aligning yourself with the current trends in nuclear and related industries to better position yourself for future success. For more information and full conference details please visit: http://bit.ly/1219cCR

Aboriginal Justice Strategy Call for Proposal (CFP) - The Aboriginal Justice Directorate (AJD) is pleased to announce the launch of the 2013-2014 Aboriginal Justice Strategy Call for Proposal (CFP), and is now soliciting applications for project funding under the Capacity-Building Fund . This year, the CFP is open from June 12 until September 13, 2013.  We will accept applications until Friday, September 13th, 23:59 Pacific Time. http://bit.ly/1bxedHx

New Brunswick's c-section rate has been well above the World Health Organization benchmark of 15% for a few decades. In recent years, New Brunswick's rate has hovered around 28%, which is often above the Canadian average. Significant regional differences are noted.

Visit the Equality Profile
and send us your feedback HERE


SEXUALIZATION OF WOMEN IN ADS REMAINS A PROBLEM IN CANADA

Many people have come to accept the advertising phrase that “sex sells” and have grown accustomed to flawless models draped in, over and around products in an attempt to increase sales. As girls enter adolescence their confidence can decline sharply and they can become highly influenced through media images and peer pressure. Bombarding young girls with images of underweight and digitally manipulated women alongside tabloids publishing unflattering photos of these same models and celebrities with aggressive captions provokes negative body image.

“When girls have constant exposure to unrealistic images of sexualized women, they become critical about their bodies and may start to believe their main value comes from their appearance, rather than their intelligence or other strengths,” said Beth Malcolm, Director, Girls' Fund at the Canadian Women's Foundation. “This can lead to problems such as eating disorders, low self-esteem and depression.”

To help girls stay safe, build self-esteem, challenge stereotypes and successfully navigate adolescence, the Canadian Women's Foundation funds dynamic programs across Canada that engage girls' mind, body and spirit. The Foundation also supports violence prevention programs that educate girls and boys about healthy relationships and how to recognize warning signs of a potentially abusive relationship.   http://bit.ly/175MduZ

 

SAUDI ARABIA CABINET PASSES BAN ON DOMESTIC VIOLENCE

Saudi Arabia 's cabinet has passed a ban on domestic violence and other forms of abuse against women for the first time in the Kingdom's history.

The cabinet approved the ban on physical or sexual violence earlier this week, which applies both at home or within the work place.

The legislation makes domestic violence a punishable crime for the first time. It also provides treatment and shelter for victims of abuse and holds law enforcement agencies accountable for investigating and prosecuting allegations of abuse.

The ban includes penalties of a maximum 12 month jail sentence and fines of up to $13,000.

 “All civilian or military employees and all workers in the private sector who learn of a case of abuse — by virtue of their work — shall report the case to their employers when they know it,” Alnbawaba reported the cabinet as saying in a statement. “The employers shall report the case to the Ministry of Social Affairs or police when they know it.”

A campaign calling for an end to violence against women was run for the first time earlier in the year, using an image of a woman wearing a hijab with her eyes visible through slits in the veil.

Domestic violence has previously been considered legally a private matter in the Arab state, until the poster was released to encourage more open discussions of the issue. http://ind.pn/15A4BMA

 

CANADA: VIOLENCE AGAINST INDIGENOUS WOMEN DEMANDS INQUIRY

The visit to Canada on the week of August 5, 2013, by representatives of the Inter-American Commission on Human Rights is a major step toward accountability for the murders and disappearances of indigenous women in British Columbia, Human Rights Watch said today. The landmark visit and mounting international attention to violence against indigenous women and girls in Canada should send another signal to the Canadian government about the critical need to convene a national commission of inquiry.

“This visit is an important step toward accountability for decades of murders and disappearances of indigenous women and girls in British Columbia,” said Meghan Rhoad, women's rights researcher at Human Rights Watch. “Accountability is a necessity for the safe future of indigenous women and girls across Canada.”

Tracy Robinson, rapporteur on the rights of women, and Dinah Shelton, rapporteur on the rights of indigenous peoples, visited Ottawa, Prince George, and Vancouver to speak with relevant government agencies, nongovernmental organizations, families of victims, and others about the murders and disappearances. They plan to issue a report with their findings.

The visit follows two hearings at the Inter-American Commission in Washington, DC, in 2012 and 2013, at which the Native Women's Association of Canada and the Feminist Alliance for International Action presented information about the murders and disappearances in British Columbia and violence against indigenous women across Canada. Government representatives at each hearing responded with information about the measures being taken to address the problem. http://bit.ly/15kqJWN


IN PARTING

We gain strength, and courage, and confidence by each experience in which we really stop to look fear in the face... we must do that which we think we cannot."

-Eleanor Roosevelt

 

 

web-edf@gnb.ca
Toll free:
1-877-253-0266
Fax: (506) 453-7977  
www.gnb.ca/women

Women Femmes NB
is sent out twice a month by the provincial government Women's Equality Branch. It provides news related to equality issues, including events, studies, initiatives and information from women's groups, governments, universities, etc.

**Text from non-governmental sources will be published in the language(s) in which it is provided.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

To unsubscribe, click here. / Pour désabonner, cliquez ici.
Subscribe to Women Femmes NB / Abonnez-vous au bulletin Women Femmes NB
Questions or comments? E-mail us at web-edf@gnb.ca or call 1-877-253-0266
. /
Avez-vous des questions ou des commentaires?
Communiquez avec nous par courriel
web-edf@gnb.ca ou sans frais 1-877-253-0266
Women's Equality Branch | 551 King Street, Suite A | Fredericton, NB E3B 5H1 / Direction de l'égalité des femmes